Stapeldiagram

Idag kom Rutan och Randans överraskningsväska till Lingonet. I väskan låg bland annat ett brev:

Hej. Nu när ni har mätt hur många morötter långa ni är så tänkte vi att ni skulle få göra statistik över mätningen. Ni ska få göra ett stapeldiagram där ni sedan kan se hur många som är lika många morötter långa som er själva. Lycka till med statistiken! Hälsningar från Rutan och Randan.

100_8076

100_8077

100_8079100_8078

Barnen tog ett namnkort och satte på den stapeln som motsvarade antalet morötter i deras längd.

100_8085

Ett av strävansmålen i läroplanen menar att varje barn ska få möjlighet att utveckla sin förståelse för grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och mätning. Detta blir möjligt i aktiviteten med stapeldiagrammet.  

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s