Sokratiskt samtal

För oss innebär sokratiska samtal att tillsammans föra en eftertänksam dialog där det finns många möjliga svar. Det finns inga rätt eller fel och alla får ändra sin åsikt.

Vi samlas i en ring och sitter på varsin pall. Alla får en bild i handen och får titta en stund i tystnad på den. Sedan samtalar vi tillsammans om bilden.  -”Hur tror du hon känner sig?” är första frågan och sedan är samtalet igång.

mona lisa

Det blev många olika tankar kring bilden av Mona Lisa. Några tyckte hon var glad och någon att hon var arg. Efter en stunds samtal ändrade sig några och tyckte även de att hon var arg. Teorierna om varför var olika t.ex. att hon skulle åka till Malmö men ville inte eller att hon byggt ett slott som någon rasat.

DSC02659

I detta samtal berör vi många av strävansmålen i läroplanen genom att barnen får reflektera och uttrycka sin egen åsikt samt lyssna på varandra samtidigt som de har en lyhörd pedagog som ställer vidareutvecklande frågor. ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att upptäcka, reflektera över och ta ställning till olika etiska dilemman och livsfrågor i vardagen.” ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv.”  ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa.”   

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s