Matematik!

Idag när vi var ute hittade barnen några pinnar.- kolla långa pinnar, sa ett barn. – Ska vi se vilken pinne som är längst ? barnen la pinnarna bredvid varandra och pekade sen på den som var längst. Barnen bar upp pinnarna och sa – titta tunga jag stark. Ett barn höll upp pinnen och ställde sig bredvid och tittade upp och sa – WOW. Då kom vi på att vi kunde jämföra och se vem som var längst , pinnen eller barnen. Sen gick barnen och hämtade andra pinnar som dom mätte. Vi pratade om att det var matematik vi gjorde,-matte sa barnen. Vi nämnde olika matematiska begrepp som kort-kortare-kortast lång-längre-längst stor-större-störst tung-tyngre-tyngst.

En pojke bygger med rullarna och säger-titta, högt. Tillsammans mäter vi på pojken hur högt han byggt och om det är högre än honom. Jätte högt säger pojken.

I småbarnens egen läroplan står det:

  • Förskolan ska sträva efter att varje litet barn utvecklar sin logisk/matematiska förmåga genom att utveckla sin förståelse för rum, form, läge, och riktning; grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp; mätning, tid och förändring.
  • Förskolan ska sträva efter att varje litet barn utvecklar sin logisk/matematiska förmåga genom att tillägna sig grundläggande matematiska begrepp genom att sortera, kategorisera, undersöka, uppleva och experimentera.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s