Vilken färg ska kudden ha?

Det finns många sätt att jobba med matematik på i förskolan:

En tärning utrustas med foto på barnen. Ett barn i taget får rulla tärningen och välja en färg på en kudde. Kuddarna placeras framför oss och till slut har vi tillsammans byggt ett kuddtorn.

I aktiviteten ovan benämner vi många olika matematiska begrepp som till exempel: över, högt, högre, fler, stor, liten. Barnen tränar sig på att lokalisera sig i rummet , följa instruktioner och deras kunskaper om tal och räkning kan utmanas och utvecklas genom tärningsleken. 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s